společný provoz chodců a cyklistů jejichž práva jsou stejná, tj. nesmí se vzájemně ohrozit ani omezit
standardně se jedná o obousměrný provoz, výjimečně jednosměrný
všichni uživatelé se na stezce pohybují při pravém okraji, rychlejší předjíždí ty pomalejší běžným způsobem zleva při dodržení všech pravidel bezpečnosti provozu
lze připustit provoz údržby či dopravní obsluhy (správci a údržba a hospodaření na tocích, v lesích a polnostech vč. vlastníků)
chodec má před cyklistou prioritu (přednost), přesto platí oboustranná tolerance
řešení se použije tehdy, pokud stavebně-provozní parametry jsou spíše pěšího charakteru a je žádoucí připustit provoz jízdních kol (souběžná nebezpečná komunikace, prudší stoupání, méně využívaný chodník chodci atp.)
dle zákona č. 361/2000 Sb. v pl. znění: Chodník je určen především chodcům. Novela zákona o silničním provozu však připouští možnost pohybu cyklistů i po chodníku. V § 40 je v novém odstavci 2 stanoveno, že „je-li povolen vjezd cyklistů na chodník nebo stezku pro chodce, použijí se pro jejich pohyb § 39 odst. 5 a 7 obdobně“. (5) V obytné zóně a pěší zóně smí řidič jet rychlostí nejvýše 20 km/h. Přitom musí dbát zvýšené ohleduplnosti vůči chodcům, které nesmí ohrozit; v případě nutnosti musí zastavit vozidlo. Stání je dovoleno jen na místech označených jako parkoviště. (7) V obytné zóně a pěší zóně musí chodci umožnit vozidlům jízdu. To platí i pro děti hrající si v obytné zóně.
dle vyhlášky č. 294/2015 v pl. znění je stezka pro chodce (C7a) definována takto: Značka přikazuje chodcům užít v daném směru takto označeného pruhu nebo stezky. Ostatním účastníkům provozu na pozemních komunikacích je její užívání zakázáno, pokud není stanoveno jinak. Chodcem se rozumí i osoba, která tlačí nebo táhne sáňky, dětský kočárek, vozík pro invalidy nebo ruční vozík o celkové šířce nepřevyšující 600 mm, pohybující se na lyžích nebo kolečkových bruslích anebo pomocí ručního nebo motorového vozíku pro invalidy, vedoucí jízdní kolo, psa apod. Stezku pro chodce smí užít i osoba pohybující se na osobním přepravníku.
kombinace vyznačeného přechodu pro chodce a přejezdu pro cyklisty (přechod v přejezdu)
„přechodopřejezdem“ se doplňuje přerušená kontinuita jednotlivých úseků stezek pro chodce a cyklisty se společným provozem.
na tomto opatření mohou cyklisté přejíždět vozovku a musí se vzájemně respektovat s chodci
doplnit ho lze jak do neřízených, tak okružních tak světelně řízených křižovatek
platí zde stejná práva a povinnosti jako v případě samostatného užití, tj. chodci nesmí vstoupit do vozovky blíží-li se vozidlo a vozidla je však musí pustit, cyklisté nesmí ohrozit ostatní řidiče (dávají přednost)
umožňuje úplné či částečné oddělení cyklistů od jiných vozidel
osobní vozidla se vejdou do souběžného (zúženého) jízdního pruhu
rozměrnější vozidla cyklopruh mohou použít, avšak s ohledem na projíždějící cyklisty (v případě potřeby provádějí běžný manévr předjíždění s dostatečným odstupem tak, aby nebyl cyklista ohrožen)
vhodné na komunikacích s vyššími intenzitami (významnější třídy a ulice sběrného charakteru)
vyznačuje se pouze vodorovným dopravním značením
cyklopruhem mohou být vyznačeny i cykloobousměrky
šířka pruhu je optimálně 1,5 m, podél parkování či zastávek dosahuje min. šířky 1,75 m
v úsecích s nedostatečným prostorem pro stezku a ani pro cyklopruh, je umístěn cyklopiktokoridor v jízdním pruhu vozovky (symbol cyklisty s dvojicí šipek)
opatření pro společný provoz s ostatními vozidly
smyslem je podkreslit koridor pohybu cyklistů, upozornit ostatní, kudy se může cyklista pohybovat, a naopak pro cyklisty se jedná o radu, kudy se pohybovat tak, aby byl jeho pohyb předvídatelný pro ostatní
jedná se pouze o zvýraznění / podkreslení pohybu cyklistů v rámci komunikace - pro žádné účastníky nevyplývají žádná speciální práva ani povinnosti
je umístěn vždy v dostatečném odstupu od hrany vozovky či parkování
vyznačují se pouze vodorovným dopravním značením
v úsecích řidší kadence, v křižovatkách či před výjezdy se kadence zhušťuje
mohou být umístěny tak, že se v rámci jednoho jízdního pruhu mohou míjet osobní vozidla s jízdními koly (obdoba cyklopruhu, avšak s minimálním bezpečnostním odstupem)
mohou být umístěn tak, že se všechna vozidla společně s cyklisty řadí za sebe (zúžené profily s upozorněním na zvýšený pohyb cyklistů)
cykloobousměrky jsou úseky komunikací s jednosměrným provozem motorových vozidel, avšak s povoleným obousměrným provozem jízdních kol
práva a povinnosti jsou obdobné bežnému provozu (vyhýbání v případě překážky v provozu, vzájemné míjení a vyhýbání, přednosti v jízdě na vjezdech a výjezdech)
opatření se užívá tehdy, je-li jinak jednosměrné omezení přímosti neúměrně zatěžující jízdu na kole v území (cyklista by byl jinak nucen si složitě či nebezpečně zajíždět)
v rámci zklidněných zón se zajišťuje obousměrný provoz cyklistům běžně, vždy je ho však třeba vyznačit svislým značením
při minimálních intenzitách nemusí být zajištěn prostor pro míjení v celé délce a zajišťují se pouze výhybny (stejně jako v případě jednopruhových komunikací s obousměrným provozem motorových vozidel)
používá se pouze ve světelně řízených křižovatkách
je předsazen před běžnou STOPčáru, i s čárami je zpravidla dlouhý 3 m
prostor je určen pouze cyklistům, pouze pro účely vyčkávání při signálu stůj k předřazení před ostatní vozidla, přičemž cyklista nesmí ohrozit (při zákonem povoleném podjíždění) stojící kolony vozidel ostatních
smyslem je předřazení jízdního kola před ostatní vozidla a posléze vjezd do křižovatky jako prvního (právě tím je zvýšena bezpečnost - všem za ním stojícím i protějším je situace s méně viditelným cyklistou patrnější - menší objekt oproti motorovému vozidlu)
dalším důvodem je eliminace bezprostředních exhalací při vyčkávání přímo za stojícími vozidly se spuštěným motorem
používá se v případě odbočování cyklistů v obtížnějších podmínkách, např. při hustém provozu, obtížnějších rozhledech, nebo přes více souběžně jízdních pruhů a bez ohlížení za sebe
jedná se o manévr „odbočení nadvakrát“ – nejprve vpravo do vedlejšího směru či zajetím k pravé obrubě a posléze přímý průjezd přes původně hlavní směr
nejedná se o povinnost, ale o možnost
Partneři webu
akce spolufinancována z prostředků Státního fondu dopravní infrastruktury